De Stichting kan dossiers die het best beantwoorden aan de criteria van het Sofina-Boël Fonds, eveneens aan het Fonds voorleggen. Het Comité van het Fonds maakt daarna de finale selectie van enkele laureaten.
Financier je eerste professionele uitrusting
Voor wie is het?
Jonge academici die net aan hun carrière zijn begonnen en de juiste uitrusting nodig hebben.
Om wat te financieren? *
Hoe werkt het?
De Stichting betaalt uw facturen rechtstreeks aan de leverancier binnen 15 dagen na ontvangst.
Voor onmiddelijke aankopen par voor aankopen met onmiddellijke betaling.
Alleen duurzame apparatuur wordt gefinancierd.
*Indicatieve lijst
Volg een postuniversitaire opleiding in het buitenland.
Voor wie is het?
Universitair afgestudeerden met de nationaliteit van een lidstaat van de Europese Unie die hun diploma in België hebben behaald.
Om wat te financieren?
Hoe werkt het?
De Stichting betaalt de belangrijkste rekeningen rechtstreeks (collegegeld, vervoer, verzekering). Voor accommodatie wordt 1 of meer maanden huur per keer op je rekening gestort.
Kleine algemene uitgaven (boeken, fotokopieën) worden vergoed op vertoon van een factuur. Onvoorziene uitgaven moeten vooraf worden goedgekeurd.
*Indicatieve lijst
01
Je kunt je aanvraag in je laatste studiejaar indienen via het online formulier.
Documenten bijvoegen :
Deadline voor aanvragen: 5 februari 2026
Na indiening wordt je aanvraag ter beoordeling doorgestuurd naar de Raad van Bestuur.
De Stichting kan dossiers die het best beantwoorden aan de criteria van het Sofina-Boël Fonds, eveneens aan het Fonds voorleggen. Het Comité van het Fonds maakt daarna de finale selectie van enkele laureaten.
02
De Raad van Bestuur komt op 30 maart 2026 bijeen om elke aanvraag te analyseren.
Beoordelingscriteria:
03
Als je aanvraag wordt geaccepteerd, ontvang je een brief met de voorwaarden van de lening:
04
De eerste terugbetaling voor leningen die in maart 2026 zijn verstrekt, moet uiterlijk op 30 april 2029 gebeuren. Twee maanden vóór de eerste vervaldatum ontvangt u hierover een brief.
Hoe het werkt :
Bij betalingsachterstand: na twee herinneringen wordt de wettelijke rente in rekening gebracht.
Voorbeeld: voor een lening van €20.000 die in maart 2026 is verstrekt, is de eerste aflossing van €2.500 verschuldigd in april 2029, daarna elk jaar €2.500 tot april 2036.
FAQ
Les prêts s'adressent aux diplômés universitaires ou de Hautes Ecoles de niveau universitaire (minimum Master) ayant obtenu leur diplôme en Belgique et possédant la nationalité d'un pays membre de l'Union Européenne.
Deux types de prêts sont disponibles : un prêt d'installation pour financer votre équipement professionnel, ou un prêt de spécialisation pour poursuivre des études post-master, PhD, fellowship ou projets de recherche, en principe à l'étranger.
Vous pouvez faire votre demande dès votre dernière année d'études.
Oui. Tous les prêts accordés par la Fondation Fernand Lazard sont entièrement sans intérêts, et ce depuis plus de 70 ans. Le montant remboursé correspond uniquement aux dépenses réellement utilisées et justifiées.
Deux types de prêts sont disponibles : un prêt d'installation pour financer votre équipement professionnel, ou un prêt de spécialisation pour poursuivre des études post-master, PhD, fellowship ou projets de recherche, en principe à l'étranger.
Vous pouvez faire votre demande dès votre dernière année d'études.
Remplissez le formulaire en ligne :
Le Conseil d'Administration examine les dossiers en mars et vous informe par mail de sa décision.
Le remboursement s'effectue en 8 annuités à partir de la troisième année après l'octroi du prêt.
Exemple : Pour un prêt de 20 000 € accordé en mars 2026, vous remboursez 2 500 € par an d'avril 2029 à avril 2036.
Pour les prêt d'installation, nous acceptons :
Pour les prêts de spécialisation, nous acceptons :
Cette liste n'est pas exhaustive. N'hésitez pas à nous contacter pour valider une dépense.
Vous ne remboursez que le montant réellement utilisé.
Par exemple, si un prêt de 20 000 € vous est accordé mais que vous n'utilisez que 14 000 €, seuls ces 14 000 € seront à rembourser selon l’échéancier annuel.
Vous pouvez envoyer les factures directement à la Fondation, qui les paiera dans les 15 jours.
En cas d’achat immédiat, vous pouvez envoyer la facture pour remboursement, à condition d’avoir informé le secrétariat au préalable.
Si vous partez à l'étranger, des avances régulières peuvent être accordées pour vos frais de logement.
Completez notre formulaire de contact, envoyez-nous un email ou appelez-nous